Co až půjdou Nevýchovné děti do školy / do práce? Tam s nimi nikdo diskutovat nebude

Děti, které vyrůstají v Nevýchově, nejsou nevychované a neschopné přijmout jakýkoliv řád. Vyrůstají v prostředí, kde je normální respektovat domluvená pravidla. (Nevýchova není volná výchova, kde děti můžou všechno.)

Výhoda Nevýchovných dětí je ale v tom, že jsou zvyklé přemýšlet. Ptají se po smyslu. Ne jako drzouni, kteří provokují, a ve skutečnosti jim jde jen o to, strhnout na sebe pozornost. Děti z Nevýchovy chtějí rozumět tomu, proč se věci dělají, a jsou připravené hledat řešení, ve kterých je i druhému dobře.

To je přesně to, co najdete i jako jeden z cílů v oficiálním rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy: podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů; vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci (zdroj: webové stránky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR).

Učit se pro život

I když tyhle důležité dovednosti pro život ještě zdaleka ne každá škola učí, vaše děti, když je budete vychovávat Nevýchovně, budou mít náskok a budou je umět :)

A nejen to. Taky se dokážou za sebe postavit, když na ně někdo nastoupí z pozice síly, třeba drsný spolužák, šéf party. Klidně mu třeba řeknou: Mně se nelíbí, když na mě křičíš. Tohle ti nedovolím, nemůžeš mě bít. Řeknou si i o pomoc, kdyby na to nestačily, nebudou to tajně dusit v sobě. Vaše výchova, pokud bude Nevýchovná, je naučí, že o svých trápeních můžou mluvit a nemusí se bát ozvat, když se jim něco nelíbí.

Znamená to taky, že se třeba po hodině zeptají i paní učitelky nebo pana učitele, proč na Matěje křičí, že se v tom necítí dobře. Nebo požádají, že by potřebovali přesadit, a vysvětlí proč.

Možná si říkáte, že když ale dítě nebude mít štěstí na „osvícené“ pedagogy, tvrdě se svojí otevřeností narazí. Když ho budete vychovávat Nevýchovně, naučíte ho mluvit nejen otevřeně, ale i s respektem k druhým. Nehoukne na paní učitelku povýšeným tónem, ať ho teda laskavě přesadí. Řekne jí to slušně. A pak je velká šance, že spolu najdou řešení ke spokojenosti obou.

A i kdyby se to nakonec nepovedlo, už to, že se dokáže se svými pocity svěřit, má cenu. Minimálně proto, že se o nich dozvíte a můžete je řešit spolu. Mnozí učitelé ale otevřenou komunikaci oceňují. I jim se pak s dětmi lépe pracuje.

Včera mi třídní učitelka mého syna (3. třída) líčila, jak ji požádal, aby ho posadila jinam, protože se v první lavici před jejím stolem necítí dost volně. Řekla, že to bylo krásné. Vyhověla mu – normálně se dohodli. Můj plachý, nesmělý syn!

- Petra

Jsem učitelka na druhém stupni ZŠ, mám rok do důchodu a měla jsem pocit, že Váš program mě zase někam posune a oddálí pocit vyhoření. A opravdu jsem se nezklamala. Dnes to bylo opět úžasné, srdečně děkuji Katce a celému týmu, nelituji ani minutu, že jsem součástí Vašeho týmu. Pokud Vám to přijde drzé, tak mi můžete věřit, že jste mi velmi pomohli i s prací s puberťáky, protože jsem se mohla zase podívat na svoji práci z jiného úhlu, opravdu to moji žáci ocenili.

- Marie

Dobrý den, nejsem máma ani táta, jsem obojí v jedné osobě, jsem učitelka MŠ. Děti jsou můj život. Učím hodně dlouho a musím zkonstatovat, že nejtěžší na mé práci v posledních letech je právě komunikace s rodiči. Proto jsem vděčná za váš web, za webináře. Na webinář  jsem se přihlásila právě kvůli spolupráci s rodiči, kteří nezvládají svoje děti. Tím, že pomáháte jim, pomáháte i mně.

- Jitka

Záleží, jakou budoucnost si pro svoje děti přejete

Až jednou přijdou Nevýchovné děti do práce

Nepřinesou si s sebou návyk dělat jen to, co jim kdo řekne. Přinesou si to, čemu se v náborových inzerátech říká komunikační dovednosti. Budou zvyklí se ptát, aby se zorientovali. Budou zvyklí se zapojovat, ne jen čekat na úkoly. Budou zvyklí si všímat, co jak funguje a nefunguje, a navrhovat řešení.

A když na ně šéf houkne – hele na tyhle novoty tu nejsme zvědaví, u nás to už 30 let děláme takhle? Nesesypou se z toho. Budou zvyklí, že můžou říct, jak věci vidí. A budou znát cestu, jak se domluvit. A když to nepůjde, nebudou se bát odejít jinam, kde se můžou víc realizovat.

Dnes už je víc firem, které ocení člověka, co nestojí v koutku a umí přinášet řešení. Navíc, každá dobrá firma potřebuje dobré lidi.

Co když tedy nebudete vychovávat podřízeného, který na sobě nechá dříví štípat, ale budoucího skvělého šéfa, který právě tohle dělat nebude?

Ať už se vaše dítě vydá v životě jakýmkoliv směrem – jestli bude pracovat pro někoho, nebo na sebe, hlavou, nebo rukama, teď máte příležitost mu dát skvělý základ. Naučit ho otevřenosti a zodpovědnosti za svůj život. Aby díky vám mělo jednou odvahu dělat věci dobře a tak, aby u toho bylo šťastné.

Jestli je to výsledek, který od výchovy chcete, s Nevýchovou máte v ruce nástroj, jak ho dosáhnout.  

Kam dál:

Byla pro vás tahle odpověď užitečná? Děkujeme, že jste nám to dali vědět Něco se pokazilo :(